FAQ - Veel gestelde vragen
Alles wat je wilt/moet weten voordat je de lucht in gaat
Droom je ervan om te vliegen als een vogel, maar heb je nog vragen of twijfels? Dat is heel normaal! Paragliden is een unieke ervaring, maar voor wie nieuw is in de sport roept het vaak veel vragen op: Is het gevaarlijk? Wat als ik hoogtevrees heb? Hoe oud moet je zijn? In deze FAQ beantwoorden we de meestgestelde vragen over paragliden — of je nu een eerste tandemvlucht overweegt of zelf wilt leren vliegen. Zo weet je precies wat je kunt verwachten, en kun je met een gerust hart genieten van je avontuur in de lucht.
Tandemvliegen
Je tandempiloot zal voor de vlucht alles met je doornemen. Hoe we gaan starten en wat er van je verwacht wordt.
Het enige dat je moet kunnen is een paar passen lopen tijdens de start en landing. In korte tijd wordt er een forse hoogte bereikt met een prachtig uitzicht op het landschap, en, het gevoel ‘zo vrij te zijn als een vogeltje’.
Voor de landing zal de piloot je nogmaals uitleggen wat je bij de landing moet doen. Ook dit is eenvoudig. Een paar stappen lopen en vooral belangrijk blijven staan.
Is tandem paragliden gevaarlijk?
Tandem paragliden ziet er misschien spannend of zelfs een beetje eng uit, maar het is juist een van de veiligste manieren om kennis te maken met vliegen. Je zit vast aan een ervaren piloot die alles voor je regelt: van de start tot de landing. De uitrusting is streng gekeurd en de piloten zijn professioneel opgeleid. Net als bij andere buitensporten zijn er altijd risico’s, maar die worden tot een minimum beperkt door goed weer, duidelijke veiligheidsprocedures en deskundige begeleiding. Voor een leek is tandemvliegen dus een veilige, gecontroleerde manier om het vrije gevoel van paragliden te ervaren.
Er is géén wettelijk vastgestelde minimum- of maximumleeftijd voor tandem paragliden, maar in de praktijk hanteren vliegscholen wel richtlijnen voor veiligheid en comfort
Minimumleeftijd
Kinderen vanaf 5 tot 6 jaar kunnen afhankelijk van lengte, gewicht en of het kind zelf mee wil al mee op een tandemvlucht.
Belangrijk is dat het kind goed in het harnas past, stil kan blijven zitten en begrijpt wat er gebeurt.
Ouderlijke toestemming is altijd vereist bij minderjarigen.
Maximumleeftijd
Er is geen officiële bovengrens. Zolang je in redelijke lichamelijke gezondheid verkeert en zelfstandig kunt in- en uitstappen, kun je mee.
Mensen van 70+ of zelfs ouder maken nog regelmatig tandemvluchten!
Heb je medische klachten (zoals hartproblemen, evenwichtsstoornissen of mobiliteitsbeperkingen)? Overleg dan vooraf met de piloot of je arts.
Gewicht en veiligheid
Er geldt een maximumgewicht van rond de 100–120 kg voor de passagier, afhankelijk van wind en condities.
Kinderen moeten minimaal 20–25 kg wegen om veilig mee te kunnen vliegen.
Voor een tandemvlucht moet je een reservering maken in ons boekings systeem. Op deze manier zorgen we ervoor dat er niet te veel mensen gelijk komen vliegen en het voor iedereen een fijne ervaring wordt.
Op de vliegdag zelf kun je vanaf 8 uur 'smorgen bellen naar het Vlieg informatie nummer (06-54 66 38 93) om te horen of het vliegen die dag doorgaat. We zijn sterk afhankelijk van de weerscondities of we wel of juist niet kunnen vliegen. Soms lijkt het heel mooi weer maar is de wind op 100m hoogte al veel te sterk om veilig te kunnen vliegen.
Veiligheid is prioriteit nummer 1.
Je kunt de bonnen inwisselen voor Eurofly bonnen die onbeperkt geldig zijn. Doe dit zo spoedig mogelijk. Wij merken vaak dat mensen door omstandigheden vaak pas tegen het einde van hun geldigheidsdatum een datum plannen. Als er dan door (weers)omstandigheden niet gevlogen kan worden, verloopt de bon.
Grouponbonnen, Surpisefactory en vouchers van Vakantieveilingen graag z.s.m. mailen naar info@eurofly.nl
Je krijgt dan per mail een tandembon van Eurofly toegestuurd.
Kan ik paragliden als ik hoogtevrees heb?
Hoogtevrees is heel normaal, en veel mensen vragen zich af of ze wel kunnen paragliden. Verrassend genoeg ervaren veel mensen met hoogtevrees tijdens het vliegen juist géén angst. Dat komt doordat je geen direct contact hebt met de grond, zoals op een ladder of een hoog gebouw. Het voelt meer alsof je rustig zweeft, in plaats van dat je "hoog staat". Bovendien zit je comfortabel vast aan je piloot (bij een tandemvlucht), die alles onder controle heeft. Natuurlijk blijft het spannend, maar voor veel mensen blijkt paragliden juist een geweldige manier om hun hoogtevrees te overwinnen of te relativeren.
In Nederland worden tandemvluchten opgetrokken met een lier. Dat betekent dat een speciale kabel lier de paraglider en passagiers snel omhoog trekt vanaf de startplek op de grond. Deze methode wordt gebruikt op officiële vliegvelden en liervelden, omdat Nederland geen geschikte natuurlijke bergen heeft.
Hoe werkt het lieren?
Je zit veilig in het harnas samen met de instructeur en passagier
De lier trekt een kabel strak die verbonden is met de paraglider
Je wordt snel en gecontroleerd omhoog getrokken tot meestal 300-400 meter hoogte
Dan laat de instructeur de kabel los en vlieg je vrij verder
Samengevat:
Tandemvluchten in NL gaan via lierstart
Lieren is veilig, snel en efficiënt voor de typische lage landschappen
Paragliding Training
Paragliding is een vorm van luchtsport waarbij je met een speciale vleugel (paraglider) door de lucht zweeft, gebruikmakend van wind en thermiek.
Je zit in een comfortabel harnas dat aan het scherm is bevestigd, en je stuurt met je handen via stuurlijnen.
Een paraglider heeft geen motor. Je stijgt op vanaf een helling (in berggebieden) of wordt in Nederland met een lier omhoog getrokken op een speciaal veld. Daarna zweef je rustig terug naar de grond – of blijf je met de juiste omstandigheden zelfs urenlang in de lucht!
Paragliden is één van de meest toegankelijke en pure manieren van vliegen. Het combineert techniek, vrijheid en natuur op een unieke manier.
Ik wil graag leren paragliden, maar is dat niet gevaarlijk? Hoe pak ik dit goed aan?
Dat je je deze vraag stelt, is juist een goed teken — het betekent dat je bewust met veiligheid omgaat. Paragliden lijkt misschien gevaarlijk, maar als je het goed aanpakt, is het een veilige sport. Net als autorijden of klimmen hangt veiligheid vooral af van opleiding, ervaring en goed materiaal.
Zo pak je het verantwoord aan:
Begin met een tandemvlucht
Een tandemvlucht met een ervaren piloot is de perfecte eerste stap. Je ervaart hoe het voelt om te vliegen, zonder zelf al iets te hoeven doen. Vaak weet je dan meteen: dit wil ik leren!Kies een erkende vliegschool
Ga in zee met een gecertificeerde paragliding-school (in Nederland bijv. erkend door de KNVvL). Goede scholen bieden gedegen theorie- én praktijklessen, en werken met moderne, veilige uitrusting.Leer in kleine stappen
Je begint met het opnder contreolle krijgen van het scherm. Pas als je controle over het scherm hebt, ga je eerst met een tamdem piloot om hoog. Daarna ga je je eerste solo vlucht maken. Alles onder begeleiding van ervaren instructeurs.Wees kritisch op weer en omstandigheden
Veilig vliegen is vooral een kwestie van geduld. Slecht weer? Dan wacht je. Goede piloten vliegen alleen als het verantwoord is — en dat leer jij ook.Investeer in goede uitrusting en blijf trainen
Vliegen met goed onderhouden materiaal en regelmatig blijven oefenen, is essentieel voor veiligheid én plezier. De eerste tijd zul je vliegen met materialen van de school. Pas later zul je een eigen set kopen (het liefst) in overleg met school zodat je uitrusting past bij jouw niveau van vliegervaring.
Kortom: ja, paragliden brengt risico’s met zich mee, maar met de juiste aanpak, opleiding en mindset is het een veilige en ongelooflijk mooie sport. Veel mensen noemen hun eerste vlucht zelfs levensveranderend. Misschien jij binnenkort ook?
In Nederland kun je vanaf 14 jaar beginnen met een basisparaglidingopleiding (Brevet 1), maar vanaf 16 jaar mag je zelfstandig vliegen zodra je je Brevet 2 hebt behaald
Waarom je beter geen eigen paraglidingset koopt als je net begint
Als je net begint met paragliden, is het heel verleidelijk om meteen je eigen uitrusting aan te schaffen. Toch is dat meestal géén goed idee. In het begin weet je namelijk nog niet precies wat bij je past: welk scherm, welk harnas, welke maat en welk type. Je techniek en vliegervaring ontwikkelen zich snel, en wat vandaag nog goed lijkt, is over een paar maanden misschien helemaal niet meer geschikt.
Daar komt bij dat materiaal veilig moet zijn én goed afgestemd op jouw niveau. Beginners maken soms (onbewust) de fout om tweedehands spullen te kopen die verouderd zijn, niet goed onderhouden, of simpelweg te technisch voor hun fase van opleiding. Dat kan risico’s met zich meebrengen.
Bij Eurofly zal je tijdens de cursus oefenen met modern, goedgekeurd lesmateriaal dat past bij jouw niveau. Je leert dan meteen wat fijn vliegt en waar je op moet letten als je wél toe bent aan je eigen set — vaak pas na je Brevet 1 of 2.
Kortom: wacht nog even met kopen. Investeer eerst in ervaring, dan weet je straks precies wat je nodig hebt én waar je op moet letten. Dat is niet alleen veiliger, maar ook veel leuker vliegen.
Ja, er zijn duidelijke grenzen. Die verschillen per vleugeltype en gebruik (solo of tandem-vlucht) en dienen strikt gevolgd te worden voor de veiligheid.
Alle gewicht telt mee: lichaam + kleding + harnas + reserveparachute + helm + instrumenten.
Solo paragliden (zelf vliegen)
De meeste solo-vleugels zijn gecertificeerd voor een totaalgewicht van ongeveer 45–120 kg.
Sommige moderne vleugels gaan omhoog tot 130 kg, afhankelijk van het model en fabrikant.
Ook heel lichte piloten (bijvoorbeeld < 55 kg) kunnen vliegen, maar dan heb je vaak minder keus aan beschikbare vleugelgroottes. Het gebruik van ballast (extra gewicht) wordt soms aanbevolen.
Waarom zijn deze limieten belangrijk?
Veiligheid en prestaties hangen sterk af van juiste belading. Te zwaar = slechtere performance, moeilijker opstijgen, sneller zakken, hogere landingssnelheid, grotere kans op schade of ongeluk.
Te licht beladen betekent een vleugel die minder stabiel is, mogelijk sneller instabiel wordt en moeilijkheden bij controle.
Vliegt altijd binnen het gespecificeerde gewichtsspectrum van de vleugel—lees de specificaties van de fabrikant zorgvuldig
Tips bij het volgen van een opleiding
Tijdens je cursus vlieg je met lesmateriaal van Eurofly passend is bij je gewicht. Jij hoeft nog geen eigen uitrusting te kiezen.
Je instructeur helpt je bepalen welke vleugel (formaat/gewichtscategorie) geschikt is voor jouw totale gewicht.
Wanneer je later zelf materiaal koopt, doen je instructeurs je waardevolle advies: welke vleugel past bij jouw vliegstijl en gewicht? Welke harnas is geschikt? Dat komt pas na de cursus.
Conclusie
Willen leren paragliden? Dan is het belangrijk om je totale gewicht te kennen én te gebruiken bij het kiezen van de juiste vleugel. Zolang je binnen de limieten blijft en vliegt met geschikte uitrusting, is paragliden een veilige sport—ook voor beginners. Bij twijfel: overleg altijd met je instructeur. Wij zorgen ervoor dat je in de juiste gewichtsklasse en met geschikte materialen traint.
Paragliding is niet gratis, maar vergeleken met andere luchtsporten is het redelijk betaalbaar. Wat je betaalt hangt af van hoe je de sport wilt beleven.
Een tandemsprong kost meestal tussen de €35 en €150 (afhankelijk lier/berg) - een laagdrempelige manier om kennis te maken met het vliegen. Wil je zelf leren paragliden, dan kost de basisopleiding (brevet 1) €420. Dit is inclusief theorie, praktijklessen en het gebruik van vlieguitrusting. Je hebt dan de basis cursus doorlopen en de bervet 1 opleiding. Daarna kun je doorgaan voor brevet 2. Dat kost dan €12,50 of €17,50 per vlucht afhankelijk of je al eigen materiaal hebt of club materiaal wil huren.
Pas als je zeker weet dat je door wilt gaan, komt de aanschaf van eigen materiaal in beeld. Een complete set – bestaande uit een scherm, harnas, noodparachute en helm – kost tussen de €3.000 en €5.500, afhankelijk van nieuw of tweedehands en je specifieke wensen.
Gelukkig hoef je dat niet meteen aan te schaffen. Bij Eurofly kun je tijdens je opleiding gewoon materiaal huren. Zo kun je eerst rustig ervaring opdoen, verschillende types uitproberen en advies vragen voordat je zelf iets koopt.
Conclusie: paragliden is een investering qua tijd en materiaal, maar één die je veel vrijheid, plezier en onvergetelijke ervaringen oplevert. En je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Een paraglider is een speciaal ontworpen vliegscherm van stof dat door zijn vorm en constructie als een vleugel werkt. Zodra de lucht er overheen stroomt, ontstaat er lift – precies zoals bij een vliegtuigvleugel.
🪂 De basisprincipes:
De vleugel (het scherm)
Bestaat uit twee lagen stof met tussenribben, waardoor er cellen ontstaan. Als het scherm wordt opgetrokken, vult het zich met lucht en vormt het een aerodynamisch profiel. Door dit profiel werkt de paraglider net zo als de vleugel van een vliegtuig. Doordat er lucht over de vleugel stroomt ontstaat er lift.Het harnas
Hierin zit de piloot. Het harnas is met sterke lijnen verbonden aan het scherm. Je zit comfortabel en veilig, vaak met rugbescherming.Sturen
Je stuurt met je handen via twee stuurlijnen, ook wel “brakes” genoemd. Trek je links, dan draai je naar links – en omgekeerd. Met lichaamsgewicht kun je ook sturen of extra soepel draaien.Opstijgen en vliegen
In Nederland word je vaak met een lier omhoog getrokken. In berggebieden start je vanaf een helling. Eenmaal los van de grond zweef je op wind en thermiek – zonder motor.Landen
Door rustig af te remmen kom je gecontroleerd en rechtstandig aan de grond. Je leert dit tijdens de eerste lessen of een tandemvlucht.
✈️ Kort gezegd:
Een paraglider werkt als een lichte vleugel die je zonder motor laat vliegen. Je maakt slim gebruik van de natuur: zwaartekracht, wind en opstijgende warme lucht (thermiek).
Goede vraag!
Hier is een duidelijk overzicht van de basisonderdelen van een paragliding-uitrusting, inclusief hun functie en een indicatie van de kosten – handig voor beginners die zich oriënteren op het kopen van eigen materiaal:
Wat heb je nodig om te paragliden?
Onderdeel | Functie | Prijsindicatie (nieuw) | Prijsindicatie (gebruikt) |
---|---|---|---|
Paraglider (scherm) | Het "vliegende vleugeldoek" waarmee je lift genereert. | €2.000 – €3.500 | €1.000 – €2.000 |
Harnas | Stoel met gordels waarin je veilig hangt. Vaak met rugbescherming. | €600 – €1.200 | €300 – €800 |
Noodparachute | Voor noodgevallen; opent snel om je veilig te laten landen. | €400 – €800 | €200 – €500 |
Helm | Beschermt je hoofd tijdens start en landing. | €80 – €250 | €40 – €100 |
Vario/GPS | Meet stijg- en daalsnelheid en toont positie; optioneel maar handig. | €200 – €800 | €100 – €400 |
Rugzak | Voor vervoer van je materiaal. Vaak inbegrepen bij aankoop harnas. | €100 – €250 | €50 – €150 |
Totale kosten (indicatie):
Nieuw: tussen de €3.500 en €5.500
Gebruikt: tussen de €1.500 en €3.500
In principe wel, maar het hangt van het weer af. Eurofly organiseert tijdens het seizoen van Maart t/m Oktober vrijwel elk weekend vliegactiviteiten op onze thuislocatie, zoals opleidingen, tandem en vrije vluchten. Omdat paragliden sterk afhankelijk is van de weersomstandigheden, kan het voorkomen dat een vliegdag niet door kan gaan.
Veiligheid staat altijd voorop. Bij te veel wind, regen of instabiele lucht wordt er niet gevlogen. We houden het weer nauwlettend in de gaten en communiceren tijdig over de planning.
Let op: beperkt vliegen tijdens vliegreizen
In de weken dat Eurofly een vliegreis naar het buitenland organiseert (bijvoorbeeld naar Frankrijk, Slovenië of Oostenrijk), is het vliegen op onze thuislocatie beperkt. In die weken is het vliegen alleen mogelijk voor gebrevetteerde piloten met eigen materiaal.
Blijf op de hoogte via de vlieglijn
Wil je weten of er dit weekend gevlogen wordt? Bel dan de Eurofly Vlieglijn:
📞 Vlieglijn: 06 – 54 66 38 93
Je hoort dan of de activiteiten doorgaan, hoe laat we starten en of er bijzonderheden zijn.
Nee, je mag niet overal paragliden. In Nederland gelden duidelijke regels over waar je mag vliegen en hoe hoog je mag gaan, afhankelijk van het luchtruim en de dag.
🗺️ Waar mag je vliegen?
Je mag alleen vliegen op officiële en aangewezen startplaatsen, zoals liervelden die door de luchtvaartautoriteiten zijn goedgekeurd. Vliegen vanaf willekeurige plekken is verboden vanwege veiligheid en regelgeving.
⬆️ Hoe hoog mag je vliegen?
De maximale vlieghoogte hangt af van de actuele luchtvaartkaart en dag:
Doorgaans is de maximale vlieghoogte voor paragliders op locatie Eurofly in Nederland FL45 (Flight Level 45), wat neerkomt op ongeveer 1.370 meter boven zeeniveau.
Tijdens het weekend is deze maximale hoogte verhoogd naar FL65 (ongeveer 1.980 meter). Dit wordt altijd aangegeven op de actuele luchtvaartkaart.
Het is belangrijk dat piloten het luchtruim goed kennen en zich aan de geldende beperkingen houden om veilig te vliegen en conflicten met ander luchtverkeer te voorkomen.
Samengevat:
✅ Vliegen mag alleen op erkende locaties
🚫 Niet boven vliegvelden of verboden gebieden
⬆️ maximale hoogte afhankelijk van de luchtruim indeling. Kijk vooral op de luchtvaartkaart.
📚 Goede kennis van het luchtruim is verplicht. Tijdens de opleiding wordt je hierin ook begeleid.
Feel The Adventure Experience With Us Aarzel niet om contact op te nemen!
Wat Eurofly zo bijzonder maakt? De sfeer. Vanaf het moment dat je aankomt voel je je welkom. Instructeurs, cursisten en ervaren piloten vormen samen een hechte, open community waar iedereen elkaar helpt en aanmoedigt. Er is altijd ruimte voor een grap, een praatje of een kop koffie na het vliegen.
We delen niet alleen een passie voor paragliding, maar ook mooie momenten op het veld en daarbuiten. Barbecue-avonden, gezamenlijke uitjes en nuchtere gezelligheid zorgen voor vriendschappen die verder gaan dan alleen vliegen.
Bij Eurofly is het niet zomaar een cursus – het is een beleving waar je bij wilt horen